printlogo


تحول اطلاع‌رسانی خدمات

تحول اطلاع‌رسانی خدمات
به‌منظور تحول در رویکردهای حوزه تولید و توزیع محتوا در رسانه، با ایجاد قرارگاه تحول در اطلاع‌رسانی خدمات آستان قدس رضوی، اقدامات گسترده و متنوعی در مسیر ارتقای تصویر آستان قدس رضوی در افکار عمومی با تدوین و نظارت بر اجرای پیوست رسانه‌ای در کلان‌پروژه‌های آستان قدس رضوی صورت گرفت. در این میان همچنین انتشار گزارش فعالیت‌های موضوعی و مناسبتی آستان قدس رضوی در کتاب مجلات «رواق خدمت»، برپایی ستادهای خبری مناسبتی و تولید خبر، تهیه گزارش با هدف ارتقای شفافیت و اطلاع‌رسانی خدمات و اقدامات و تغییر مبنایی و رویکردی در فعالیت «تلویزیون اینترنتی رضوی» با پخش ۲۴ ساعته تصاویر حرم مطهر به‌همراه کنش‌گری فعال در فضای مجازی از طریق تولید محصولات اختصاصی چندرسانه‌ای در قالب‌های متنوع و انتشار هدفمند محتوا در بیش از ۷۰ کانال و صفحه با کمک طراحی پویش‌های عمومی و مناسبتی در عرصه رسانه و فضای مجازی با هدف تقویت هم‌افزایی ملی نیز از تلاش‌های مهم صورت‌گرفته می‌باشد.

برنامه‌سازی تلویزیونی و رادیویی
برنامه‌های رادیویی – تلویزیونی به‌دلیل جامعه آماری گسترده مخاطبان آن‌ها، یکی از ابزارهای مهم در ترویج آموزه‌های اسلامی، معارف اهل‌بیت(ع) و فرهنگ رضوی هستند. این برنامه‌ها توسط این آستان مقدس با هدف گسترش معارف دینی و ارتقای سطح آگاهی عمومی در حوزه‌های مختلف مذهبی، فرهنگی، اجتماعی و اخلاقی تولید می‌شوند و نقش مهمی در تقویت هویت اسلامی و ارتباط مؤثر با مخاطبان داخلی و خارجی دارند. در سال ۱۴۰۳ نیز پوشش حداکثری رویدادهای حرم مطهر از طریق ارتباط مستقیم تصویری به‌همراه پوشش زنده روزانه بیش از ۴۵ ساعت ویژه‌برنامه‌های ماه مبارک رمضان حرم مطهر رضوی و پخش زنده مراسم دهه پایانی ماه صفر نظیر خطبه‌خوانی، شام غریبان و چهارپایه‌خوانی صورت گرفت. همچنین هم‌افزایی با رسانه ملی از طریق مشارکت در تولید محصولات فاخر و برنامه‌سازی تلویزیونی برای مخاطبان خاص نظیر «توحیدخانه» و «ماه خدا» از شبکه یک، «پناه» از شبکه دو و «منم بچه مسلمان» از شبکه قرآن در کنار برنامه‌سازی برای مخاطبان بین‌المللی و ایجاد خط ارتباط با ۳۰ شبکه تلویزیونی بین‌المللی و همچنین پشتیبانی از حضور و همکاری با شبکه‌های بین‌المللی از جمله شبکه ترکی‌زبان ON۴ ترکیه، المنار لبنان، البینات عراق، الایام عراق، الصراط لبنان، الاهواز، اسلام اصیل، الکوثر، سحر آذری و اردو نیز انجام شد. در سال ۱۴۰۳ رکوردشکنی مخاطبان پخش زنده فضای مجازی شبکه جهانی امام رضا(ع) با ۵۶۹ هزار بازدید رقم خورد.

مطالبه‌گری رسانه‌ای در عرصه زیارت
پیگیری گفتمان‌ها و موضوعات اولویت‌دار آستان قدس رضوی در فضای عمومی رسانه‌ای کشور در قالب مجموعه گزارش‌های تحلیلی و مطالبه‌محور از دستگاه‌های اجرایی – نظارتی در بستر روزنامه قدس و کانال‌ها و صفحات قدس‌آنلاین در سال ۱۴۰۳ نیز با قوت ادامه پیدا کرد. همچنین توسعه فعالیت‌ها در فضای مجازی و رسمیت دادن به نمانام «قدس‌آنلاین» در شبکه‌های اجتماعی در کنار خلق صفحات مخاطب از جمله «رواق‌مدیا» با تکیه بر قصه‌های زیارت و تاریخ حرم مطهر نیز صورت گرفت. انتشار روزانه ضمیمه رواق با تأکید بر وقف و نذر، معارف رضوی و خدمت و زیارت، انتشار اخبار به‌صورت مستمر و معرفی دستاوردهای آستان قدس رضوی نیز با تلاش خبرنگاران این رسانه صورت گرفت. همچنین در سال ۱۴۰۳ کسب رده «الف» و رتبه ۶ بین روزنامه‌های کشور توسط روزنامه قدس با ۳۷ سال سابقه فعالیت رقم خورد.