printlogo


مدرسه عالی فقاهت؛ تدوین نرم‌افزار تمدن نوین اسلامی

با توجه به بند ۷ بیانیه گام دوم انقلاب که برنامه‌ریزی برای تحقق تمدن نوین اسلامی است، مهم‌ترین ابزار برای رسیدن به این امر مهم، استفاده از نیروی انسانی متخصص و آشنا به احکام اسلام است. بنابراین در گام نخست نرم‌افزار بیانیه گام دوم انقلاب، باید توسط حوزه‌های علمیه تهیه شود. مدرسه عالی فقاهت به دنبال تدوین نرم‌افزار تمدن نوین اسلامی با رویکرد فقهی تاسیس شد. این مدرسه به عنوان یک نهاد اصیل حوزوی برای رسیدن به اجتهاد تمدنساز پاسخ‌گوی نیازهای جامعه اسلامی است. تربیت نیروی متخصص برای عرصه‌های فقهی مورد نیاز جامعه اسلامی، دستیابی به تمدن نوین اسلامی، ارتقای منطق فقاهت و حوزه‌های تخصصی فقه در مسیر طراحی و اجرای نظام‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، حقوقی و... تولید محتوا و منابع پژوهشی و آموزشی در زمینه‌های تخصصی فقه و علوم مرتبط و... از جمله اهداف راه‌اندازی این مدرسه بود. این مدرسه تمدنساز برای تربیت فقیهانی در تراز جامعه دینی در سال ۱۴۰۳ رویدادهای بی‌شماری را در دستور کار داشت تا مجتهدینی آشنا به مسائل روز و مقتضیات زمان تحویل جامعه و نظام دهد.  

با همراهی جمعی از نخبگان علمی و دینی هندوستان  
بازدید امام جمعه شهر لکهنو هند از مدرسه عالی فقاهت  
عالم آل محمد(ع)  
امام جمعه شهر لکهنو هندوستان به همراه جمعی از فعالان علمی و دینی این کشور از مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) وابسته به آستان قدس رضوی بازدید کردند. در جریان این بازدید حجت‌الاسلام و المسلمین مولانا کلب جواد نقوی امام جمعه لکهنو به همراه جمعی از نخبگان علمی و دینی هندوستان ضمن بازدید از مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) با رئیس این مدرسه دیدار و ضمن آشنایی با امکانات، فعالیت‌های تخصصی و توانمندی‌های این مجموعه بر همکاری و هم‌افزایی دو جانبه تاکید و توافق کردند.  

تربیت دانشمندانی در تراز جامعه دینی  
در این مدرسه، حلقه‌های علمی اجتهادی، مانند حلقه تعلیم و تربیت، حلقه فقه بین‌الملل، فقه جزا، فقه وقف و فقه اموال و عقود، فقه اجتماع و بعضی حلقه‌های دیگر فقه خانواده شکل گرفته است و به تدریج، بر حسب امکانات و استقبال طلاب فاضل، حلقه‌ها توسعه پیدا می‌کند. مدرسه عالی فقاهت بر آن است که در همه شاخه‌های علوم اسلامی که انتظار می‌رود حوزه‌های علمیه در آن شاخه‌ها ورود کنند، دانشمندانی در تراز جامعه دینی و حوزه‌های علمیه تحویل دهد و هدف آن پر کردن خلاهای موجود و ورود به عرصه‌هایی است که به طور طبیعی دیگران ورود نمی‌کنند، اما نیازهای نظام است. یکی از حلقه‌های فعال در این مدرسه، حلقه فقه سیاست و حکمرانی است که فضلا و اساتید درجه یک از مشهد، قم و شهرهای دیگر، هم از اساتید حوزه و هم دانشگاه، حضور پیدا می‌کنند و مباحثات علمی را به صورت تخصصی دنبال می‌کنند.  
برپایی کرسی‌های علمی پرشمار  
این مدرسه در سال ۱۴۰۳ اقدامات شاخصی را به دنبال ماموریت خود انجام داد. نشست‌های مختلف و متعددی همچون «اصل کرامت و تاثیر آن بر اجتهاد»، نشست علمی «کرامت انسان از دیدگاه امام خمینی(ره) و تاثیر آن بر اجتهاد»، کارگاه «زبان‌های هم‌زمان»، نشست علمی «احراز عدالت در فقه معاملات»، کرسی علمی «ماهیت فقه حکمرانی»، کرسی علمی «حزب الله لبنان و حقوق مخاصمات مسلحانه»، نشست علمی «ماهیت فقه مقاومت»، کرسی علمی «بررسی ابعاد فتوای جهاد مقام معظم رهبری بر اساس انواع کنشگران اجتماعی» و بسیاری نشست‌ها و کرسی‌های دیگر از رویدادهای برگزار شده در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۳ توسط مدرسه عالی فقاهت بودند.  
تلفیق سنت و مدرنیته  
تجربه‌های ارزشمندی در حوزه‌های علمی وجود دارد که با ظهور دانشگاه‌های مدرن کنار گذاشته شده است. مدرسه عالی فقاهت تلاش دارد با تلفیق سنت‌های کارآمد حوزه‌های علمی با روش‌های نوین دانشگاهی، الگوی آموزشی جدیدی ارائه دهد. این الگو در دو سطح ارائه شده است، نخست، برای دانشگاه‌های علوم انسانی و دیگری برای دانشگاه‌های حکمت بنیاد. همچنین ثبت‌نام دومین مدرسه زمستانه فقه نظام سیاسی با عنوان «فقه حکمرانی» نیز بهمن ماه ۱۴۰۳ انجام شد. این مدرسه زمستانه ویژه اساتید، طلاب عالی حوزه علمیه خراسان و حوزه‌های علمیه سراسر کشور بود. در این مدرسه زمستانه به موضوعاتی نظیر تعریف علمی از حکمرانی، مقصود از حکمرانی اسلامی و فقه حکمرانی پرداخته شد. مراحل حکمرانی و ضرورت نظارت فقیه بر چالش‌ها و سیاست‌های کلی در مسیر اجرای قانون از دیگر مباحث مطرح شده در این مدرسه بود.