printlogo


مردمی‌سازی نظام‌مند فعالیت‌های حرم مطهر؛ رویکرد مستمر آستان قدس رضوی
۶۰ هزار خادم افتخاری خدمتگزار زائران رضوی

از دیرباز، حرم مطهر رضوی ملجأ محبان و شیفتگان امام رضا(علیه‌السلام) بوده است. برنامه‌ریزی لازم، به‌منظور افزایش نقش‌آفرینی و فعالیت گروه‌ها، افراد و سازمان‌های داخل و خارج از آستان در این جغرافیای نورانی، یکی از راه‌های افزایش کیفیت خدمات و حفظ هویت مردمی و پویایی این حرم مطهر است که در صورت برنامه‌ریزی مناسب و ایجاد ساختارها و فرایندهای لازم، دریچه‌های جدیدی از افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت خدمات برای زائران و مجاوران خواهد گشود.

جذب مشارکت‌ها و کمک‌های مردمی به منظور تأمین منابع برگزاری برنامه‌های حرم مطهر و بهره‌گیری از خدمت خادمیاران و مردمی‌سازی نظام‌مند و تدریجی فعالیت‌ها و شفافیت و گزارش‌دهی و پاسخ‌گویی به زائران، همراه با متناسب‌سازی انتظارات با وظایف و امکانات موجود از اولویت‌های سال ۱۴۰۳ بود.

بهره‌گیری از ظرفیت‌های درونی و بیرونی آستان قدس رضوی در فعالیت‌های حرم مطهر رضوی و همکاری بیش از ۶۰ هزار خادم افتخاری در ارائه خدمات به زائران حرم مطهر رضوی با تأکید بر جوان‌گرایی در به‌کارگیری خدمه و خادمیاران از جمله مواردی است که در این عرصه دنبال شده است. ارتقای آرامش، آراستگی، نظم و افزایش کیفیت خدمات در حرم مطهر رضوی متناسب با انتظارات زائران و شأن آستان قدس رضوی در عین حفظ کمیت قابل قبول به‌دور از تجمل‌گرایی و اسراف و همچنین بهره‌گیری از ظرفیت حضور حدود ۹ هزار خادم و حدود ۵۱ هزار خادمیار در قالب کشیک‌های مختلف جهت نظم‌دهی و ارائه خدمت‌های حرم مطهر نزدیک به ۴ میلیون و ۱۷۵ هزار حضور در شیفت‌های خدمتی عادی و فوق‌العاده گواهی این تلاش است.

همچنین آموزش و توانمندسازی بیش از ۱۹ هزار نفر از خادمان و خادمیاران حرم مطهر به منظور ارتقای کیفیت خدمت‌رسانی به زائران و پیاده‌سازی و اجرای مفاد آیین‌نامه خدمت شایسته‌پروری خدمه با رویکرد خادم تراز رضوی در این عرصه در حال انجام است.